PRESSEMEDDELELSE: Julehygge og håndsprit

Der er grund til forsigtighed, når de levende lys skal tændes i de hyggelige julestunder på de danske arbejdspladser.

Håndsprit er efterhånden ved at være ganske normalt på alle arbejdspladser. Vi spritter hænder som aldrig før, og borde, tastaturer, håndtag og lignende sprittes også mange steder af flere gange dagligt. Alt sammen er det noget, vi gør for at forebygge smitten med corona. Som smittetallene er i øjeblikket, er det helt sikkert nogle foranstaltninger, der vil forsætte i julemåneden og nok desværre også langt ind i det nye år.

Men julemåneden er også tid til julestemning og hygge på mange arbejdspladser. Der pyntes op med julenisser, julehjerter og julebelysning. Mange steder finder kalenderlys og juledekorationer også vej til arbejdspladsen og er med til at sprede julehygge indenfor, når vejret udenfor ellers er trist og gråt.

’Julen kan i år blive en farlig årstid,’ fortæller Uffe Holst, der er kemiingeniør hos Arbejdsmiljøcenter Midt-Vest. ’Håndsprit og de fleste desinfektionsmidler, der anvendes til afspritning på virksomhederne, indeholder ethanol, som er yderst brandfarligt. Det er derfor vigtigt at holde de levende lys langt fra håndspritten.’

Han understreger, at det er vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme på anvendelsen af håndsprit og levende lys på arbejdspladsen. Arbejdsgiveren skal være bevidst om, at der ikke bør være levende lys i nærheden af de steder, hvor der anvendes håndsprit.

Når medarbejderne anvender håndsprit til desinfektion af hænder eller andre spritprodukter til desinfektion af overflader, tastaturer og lignende, vil spritten fordampe. ’Der skal generelt meget store mængder til for ligefrem at danne en eksplosiv atmosfære på arbejdspladsen. Derfor er det mest et afstandskrav fra anvendelsesstedet til det sted, hvor der er levende lys. Det kan alligevel være en god idé med regelmæssig udluftning på arbejdspladser – også ud fra et almindeligt indeklimaperspektiv. Levende lys, der her i december er tændt på mange arbejdspladser, giver et enormt bidrag til partikelforureningen på arbejdspladser, og af den grund er det en god idé med hyppig udluftning,’ fortæller Uffe Holst afslutningsvist.

Arbejdsmiljøcenter Midt-Vest ønsker alle en god og sikker julemåned.

Billederne nedenfor viser dels coronavenlig julehygge hos os og Uffe Holst på virksomhedsbesøg.