PRESSEMEDDELELSE: Sådan får du en sundere sommerferie – syv sunde sommerråd

Sommerferiens usunde fristelser er mange, og man kommer let ud af trit med motionen. Men det er slet ikke så svært at vende sundere retur efter ferie. Her er syv sunde sommerråd fra sundhedsekspert Line May Friis fra Arbejdsmiljøcenter Midt-Vest på Mors.

1. Leg med børnene
Vær aktiv med dine børn. Alt fra vandkamp, boldspil og lange gåture tæller med i forhold til at være mere fysisk aktiv. Ekstra bonus er, at dine børn vil elske, at du vil være aktiv med dem.

2. Sund grillmad
Grillmaden kan sagtes blive sund uden at være kedelig. Sørg for at få masser af grillede grøntsager til maden og skift måske et par af pølserne ud med kylling eller magert svinekød. Til dessert er det lækkert at grille f.eks. ananas eller bananer for at tilgodese den søde tand.

3. Pas på med kalorieholdige drikke
Når varmen melder sig, så skal vi have en del ekstra væske i kroppen for ikke at dehydrere. Men øl, sodavand, juice og mælk indeholder forholdsvis mange kalorier. Disse drikke kan nydes i mindre mængder. Det, du skal slukke tørsten i, er primært vand, light saftevand eller light sodavand. På varme dage over 25 grader skal du op på 2,5 – 3 liter væske.

4. Start dagen sundt og nærende
Vælg en sund morgenmad i stedet for croissanter, kage, pølser, bacon og hvidt brød. Vælg en omelet med masser af grøntsager eller skyr/yoghurt naturel med frugt og mysli. Det mætter og giver god energi til at opleve og være aktiv på ferien.

5. Løb eller svøm
Løbeskoene, traveskoene eller badetøjet kan du tage med overalt. Gå i rask tempo eller pift det op med at løbe i intervaller (1 minut gå – 1 minut løb) 15 gange. Er du ved vandet eller en pool er svømning oplagt. Ikke nok med at du får alle de store muskler bevæget. Du forbedrer også din kondition.

6. Mentalt frikvarter
Din mentale sundhed er mindst lige så vigtigt som din fysiske sundhed. Tillad dig selv at trække i tidselastikken og nyd ferien uden at bekymre dig om de arbejdsopgaver, du alligevel ikke kan gøre noget ved nu. Stempl ud mentalt og gør nogle af de ting, som du ikke har tid til i hverdagen. Læs en god bog, dagdrøm, kig ud over havet med din partner i hånden.

7. Vær til stede
Lav en aftale sammen med familien om ikke at tjekke emails og sociale medier eller eventuelt begrænse jer til at bruge mobilerne højst en time om dagen. Nyd at være i nuet og nyd tiden sammen med familien, børnene og vennerne. Noget som i stigende grad bliver sværere i vores normale travle daglige liv både for vokse, unge og børn.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne er aktive ca. 30 minutter om dagen, eksempelvis ved gang, og at man ca. 2 x 20 minutter om ugen får pulsen op, oplyser Line May Friis afslutningsvist.